Safety Last!

Elokuva-arvostelu

Elokuvahistorian suuri klassikko vuodelta 1923 amerikkalaisten elokuvien alkuajan suurelta nimeltä Harold Lloydilta. Komedia miehestä, joka kiipeää kerrostalon katolle julkisuustempussa saadakseen rahaa häihinsä.

Image copyright expired

T

utkin urbaania kiipeilyä netissä, ja yritin löytää asiasisältöä. Löysin linkin artikkeliin elokuvasta Safety Last!. Olin tietysti kiinnostunut. Luin vain satunnaisia lauseita sivulta, ja huomasin lauseen, jossa kerrottiin elokuvan tunnetuimman kohtauksen esittävän päähenkilön roikkuvan kellotornin viisarista. Kerkesin jo sulkea sivun, mutta sitten tajusin sen kuulostavan hyvin tutulta. Mieleeni tuli jostain klassisesta mykkäelokuvasta oleva mustavalkoinen kuva, jonka olin nähnyt useaan kertaan aiemmin. Tajusin, että on kyse yksi elokuvahistorian tunnetuimmasta teoksesta. Tutkittuani lisää asiaa sain selville, että elokuvassa suuressa osassa on erilaiset kiipeilystuntit. Ajattelin siis, että tämä on loistava tilaisuus. Yksi historian ikonisimmista elokuvista sattuukin olemaan juurikin hyvin spesifiin aiheeseeni liittyvä.

Safety Last! on vuonna 1923 Yhdysvalloissa tehty komediamykkäelokuva. Nimi perustuu klassiseen sanontaan ”Safety first!” – ”Turvallisuus ennen kaikkea!”. Elokuvassa Harold Lloyd esittää nimetöntä päähenkilöä. Lloydia kutsuttiin aluksi ulkonäöltään sopimattomaksi näyttelijäksi. Hän kuitenkin kehitti hahmoaan itsevarmasti, ja hänestä tuli elokuvateollisuuden ensimmäisiä suuria nimiä muun muassa tämän elokuvan johdosta. Hän teki enemmän elokuvia kuin kukaan muu koomikko. Tämä elokuva on ainakin nykyään hänen tunnetuin elokuvansa. Lloyd itseasiassa suorittaa itse osan kiipeilystunteista. Elokuva sai loistavat arvostelut The New York Timesilta, joka on ehkä jopa ajan tärkein julkaisu. Elokuva toi tuottoa yli kymmenen kertaa budjettinsa verran. Tätä elokuvaa pidetään yhä yhtenä historian merkittävimmistä ja parhaimmista elokuvista.

Elokuva alkaa, kun Lloyd lähtee kotikaupungistaan töihin suurempaan kaupunkiin ansaitsemaan rahaa heidän häitään varten. Vain viitisen minuuttia elokuvan alusta ilmenee selkeästi, että elokuva on komedia, kun kaksi elokuvan henkilöä piiloutuvat takkeihin ja ripustautuvat naulakkoon välttääkseen toisen henkilön. Elokuva on täynnä muitakin kömmähdyksiä ja hankalia tilanteita. Sankari selviytyy tilanteista aina hämäämällä ihmisiä koomisella tavalla, mutta näitä tilanteita tulee kuitenkin aina uusia.

Elokuvan mainos The Film Daily-lehdestä vuodelta 1923.

Image copyright expired

Parikymmentä minuuttia elokuvan alusta yksi henkilöistä pakenee poliisia kiipeämällä talon katolle. Tämä herättää suurta huomiota kadulla, mistä Lloyd hämmästyy ja mihin hän kiinnittää huomionsa. Tyttöystävänsä hän on saanut ymmärtämään hienoilla lahjoillaan, että hän olisi paljon korkeammassa virassa vaateyrityksessään. Tyttöystävä kuitenkin tulee hänen luokseen, ja Lloydin oikea työ meinaa paljastua. Hän ei voi tuottaa pettymystä hänen rakkaimmalleen, joten hän yrittää esittää esimiestä hänelle. Hän kuulee oikean esimiehensä puhuvan suuresta summasta rahaa jollekin, joka keksisi tavan kiinnittää huomiota ja houkutella satoja asiakkaita. Silloin Lloydille tulee mieleen aiempi tapahtuma. Esimies hieman epäröiden hyväksyy hänen ideansa.

Lloyd soittaa ystävälleen, ja tarjoaa hänelle puolet summasta, jos hän suostuu kiipeämään kaksitoista kerrosta. Hänen ystävänsä suostuu välittömästi. Lloyd innostuu välittömästi, ja lupaa naivansa tyttöystävänsä heti seuraavana päivänä. Kun poliisi lukee suunnitelmasta sanomalehdessä, ei hän ole lainkaan tyytyväinen. Poliisi yrittää estää kohtauksen, mutta Lloyd yrittää hämätä poliisin. Hänen ystävänsä ei kuitenkaan koskaan pääse pakoon, joten Lloyd joutuu kiipeämään itse koko matkan ylös. Se ei ole hänelle helppo tehtävä.

Pian hänen tuleva vaimonsa näkee hänet seinällä. Nyt hän lähestyy rakennuksen kelloa. Alkaa elokuvan ja koko elokuvahistorian yksi ikonisimmista kohtauksista, joissa Lloyd roikkuu kellotaulun minuuttiviisarista kaupungin katujen yllä. Matka tuntuu muuttuvan vaikeammaksi ja vaikeammaksi. Matkalla esteeksi tulee niin lintuja kuin koira ja hiirikin. Kello ei myöskään lakkaa aiheuttamasta ongelmia. Edes katolle päästessään ei elämä helpota, kun hänen jalkansa takertuu köyteen. Hän kuitenkin selviää katolle, jossa hänen tuleva vaimonsa ottaa hänet suudellen vastaan.

Ikoninen kohtaus elokuvasta. Lloyd roikkuu kellon minuuttiviisarista kaupungin yllä.

Image copyright expired

Kun aloin katsoa tätä elokuvaa, epäilin kuinka mykkäelokuva tulisi viihdyttämään nykyaikaista katsojaa. Elokuva oli kuitenkin yllättävän viihdyttävä. En kyllästynyt elokuvaan juurikaan yli tunnin aikana. Ymmärrän siis hyvin, miksi tämä elokuva oli niin menestynyt omana aikana ja miksi tätä elokuvaa pidetään yhtenä maailman parhaista elokuvista. En tiedä suosittelisinko tätä elokuvaa ystävilleni, mutta sen katsominen oli kuitenkin hyvä kokemus, ja suosittelisin tätä ehdottomasti jollekin, joka haluaa katsoa todella klassisen elokuvan.

Tämä elokuva sopii päättötyöni aiheeseen hyvin, koska se osoittaa kuinka ihmisiä on kiehtonut ajatus rakennusten kiipeämisestä jo kauan ennen meidän syntymäämme. He ovat kokeneet kaupungin ylle kiipeämisen kiehtovan rajoja rikkovana. Kaupunki on aina ollut hyvin määritetty systeemi ihmisille. Kaupungissa kävellään kaduilla, ja niiltä pääse pois vain ovesta. Jo alle kymmenenvuotiaana olin kiinnostunut talojen sisäpihoilla pyörimisestä. Se oli kuin uusi ulottuvuus kaupungille. Olin kävellyt näitä kortteleita jo vuosia, mutta niiden keskeltä löytyykin niin paljon lisää. Ja ehkä samasta syystä ihmisiä kiehtoo rakennusten kiipeäminen. Tämä vertikaalinen ulottuvuus muuttaa koko kaupunkikuvan. Tämä ilmiö on ollut olemassa yhtä pitkään kuin kaupungitkin ovat.

— Marlo Kuisma, 9luma2

Seuraavaksi:

Tietoteksti: Seinäkiipeily ja boulderointi

www.000webhost.com